Cestovní náhrady od 1. 10. 2026: vyšší průměrná cena benzinu

Od 1. října 2026 se zvyšuje průměrná cena benzinu, ze které zaměstnavatelé vycházejí při výpočtu cestovních náhrad. Změnu přináší vyhláška č. 175/2026 Sb. ze dne 25. září 2026, kterou se mění vyhláška č. 573/2025 Sb., o změně sazby základní náhrady za používání silničních motorových vozidel a stravného a o stanovení průměrné ceny pohonných hmot pro účely poskytování cestovních náhrad pro rok 2026.

Průměrná cena 1 litru benzinu automobilového 95 oktanů roste z 34,70 Kč na 41,80 Kč.

Novou cenu je proto třeba promítnout do cestovních náhrad u všech pracovních cest uskutečněných od 1. října 2026.

Přehled výše cestovních náhrad platné od 1. října 2026:

Základní náhrada za použití motorových vozidel

Za každý ujetý kilometr (§ 157 odst. 4 zákoníku práce) přísluší základní náhrada minimálně ve výši

  • 1,60 Kč u jednostopých vozidel a tříkolek
  • 5,90 Kč u osobních silničních motorových vozidel.

Stravné

Zaměstnavatelé, kteří nejsou uvedeni v § 109 odst. 3 zákoníku práce, poskytují za každý kalendářní den pracovní cesty stravné (§ 163 odst. 1 zákoníku práce) alespoň ve výši

  • 155 Kč při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin
  • 236 Kč při pracovní cestě trvající déle než 12 hodin, nejvýše však 18 hodin
  • 370 Kč při pracovní cestě trvající déle než 18 hodin.

Zaměstnavatelé uvedení v § 109 odst. 3 zákoníku práce (např. stát a územní samosprávné celky) poskytují za každý kalendářní den pracovní cesty stravné podle § 176 odst. 1 zákoníku práce v rozmezí

  • 155 Kč až 185 Kč při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin
  • 236 Kč až 284 Kč při pracovní cestě trvající déle než 12 hodin, nejvýše však 18 hodin
  • 370 Kč až 442 Kč při pracovní cestě trvající déle než 18 hodin.

Průměrné ceny pohonných hmot

Průměrné ceny pohonných hmot (§ 158 odst. 3 zákoníku práce) činí od 1. října 2026

  • 41,80 Kč za 1 litr benzinu automobilového 95 oktanů (dosud 34,70 Kč)
  • 39 Kč za 1 litr benzinu automobilového 98 oktanů
  • 44,50 Kč za 1 litr motorové nafty
  • 7,20 Kč za 1 kilowatthodinu elektřiny.

Přihlaste se a zůstaňte v obraze ve světě mezd, personalistiky a docházky!
Copyright © 2026 RSM Payroll Centre CZ s.r.o.